Reizen met een groep: Tulum, Mahahual en Bacalar.

15 november 2017 - Chetumal, Mexico

Tulum
Tulum, het dorp van de oude volkswagens en de hippies. Aangekomen bij het hostel heb ik mij aangesloten bij het meisje uit Tsjechië en 2 andere jongens, eentje uit Spanje en de ander uit Argentinië. Het leuke aan dit hostel is dat er een tafelvoetbal was waar wij elke avond gingen spelen tegen anderen. In dit dorp kon ik heel makkelijk een fiets lenen en als echte Hollander ben ik hier op de fiets naar de grand cenote gegaan (een gat naar een ondergrondse rivier). In sommige van deze cenotes mag je snorkelen of duiken. Ook ben ik die middag naar de enige Maya ruïnes gegaan aan het strand. Plotseling begon het daar te regenen, bah. Na helemaal nat geregend te zijn op de fiets heb ik mij aangesloten bij de groep om te gaan stappen. Er kwam namelijk een band spelen die avond. Het verschil tussen Nederland is groot, iedereen dans hier en ook nog op een behoorlijk snel tempo. En er hangt een grote foto van de hoofdrolspeler van breaking bad in de kroeg, snap er niks van :)

image

De dag erna ben ik met de groep liftend (gewoon achterin in een pick-up) naar het strand gegaan.  De andere jongens willen namelijk zo goedkoop mogelijk reizen en hebben een groot voordeel: ze spreken zelf al Spaans. Ze wilden ook graag zelf hun eten koken, wat mogelijk is in veel hostels hier. Het idee om samen op het strand te gaan camperen ging helaas niet door vanwege een aantal regenbuien in de nacht. De groep wilde al snel verder naar Mahahual, een heel rustig vissersdorpje in het zuiden. Ik wilde nog gaan duiken in de cenotes en ben een dag langer gebleven. Het enige probleem is dat veel duikscholen zeiden dat ik een verfrissingscursus moest doen waar ik veel voor moest betalen. Uiteindelijk een duikschool gevonden die iets makkelijker was.

De eerste duik ging gelijk al naar 30 meter in de pit. Een cenote waar zoet en zout water samen komen. Dit gaf mij echt het gevoel alsof ik op de maan was. De 2e en 3e duik waren in andere grotten ( https://youtu.be/OMTHxnBH_Ic ). Het was echt een hele unieke ervaring om te gaan duiken in de ondergrondse grotten en kan ik iedereen aanraden!

Mahahual
In Mahahual heb ik mij weer aangesloten bij de groep en hebben wij samen gesnorkeld met de schildpadden. De groep was uitgebreid met een Mexicaan en een Duitser. De Mexicaan heeft vakantie en wilde dat ik hem leerde snorkelen. Hij had ook een auto, toevallig een rode volkswagen:), waar we naar Bakalar zijn gegaan om een boot te huren. Het meer daar staat bekend om de vele kleuren en niks is leuker dan een boottocht als het bijna 30 graden is.

image

Na een drukke week waar ik ontzettend veel met de groep heb opgetrokken hebben wij nu afscheid genomen. Iedereen moest een andere weg inslaan. Ik ben vanavond aangekomen in Chetumal, vlakbij de grens met Belize. Het is best lekker om ook weer even alleen te zijn. Morgen neem ik de ferry naar Belize en zal ik daar deze week gaan duiken in de great blue hole. Misschien kan ik daar bullsharks en hamerhaaien zien?  Daarna is de planning om toch een stuk van Quatemala mee te pakken vanwege de goede verhalen die ik hoor daarover.

Toch kan ik iedereen die deze kant opgaat wel adviseren om Spaans te leren. Het maakt het hier veel makkelijker als je wat Spaans kan. Qua veiligheid is het hier prima, overal politie en veel hostels hebben een hek die op slot gaat in de avond. En de Mexicanen zijn heel vriendelijk :)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reinout Huttenga:
    16 november 2017
    Lekker bezig baas! Niet bij elke groep aansluiten he ;) Mocht de volgende groep La Eme heten, kiek dan eem uut mie jung.
  2. Johanna Ploeger:
    17 november 2017
    Geweldig leuk om te lezen wat je allemaal beleefd. Ik ben best een beetje jaloers 😂😂. Casper, geniet zoveel mogelijk en een fijne tijd gewenst
  3. Pastor Pieter:
    20 november 2017
    klinkt donders mooi Baas, geniet er van!