Guantamala: Vulkanen, kratermeren en watervallen

5 december 2017 - Holbox, Mexico

Na een lange busreis uit Belize ben ik aangekomen in Flores,  Guantamala. Een nadeel: de wegen in Guantamala zijn  slecht en bussen worden regelmatig beroofd. Gelukkig heb ik hier geen last van gehad:) komt waarschijnlijk doordat er overal wel een politieagent met een wapen stond.

Flores is een stad in het noorden die ik gebruikte als uitvalsbasis naar de mayastad Tikal. Deze mayastad ligt in de jungle en is 1 van de grootste ruïnes en gebruikt als filmlocatie in deel 4 van de Starwars triologie.DSC04226 Als toerist mag je op sommige ruïnes klimmen wat het bijzonder maakt. Omdat het in de jungle lag zag ik hier veel apen, vogels en andere beesten.

De volgende stop was Semuc Champey. De enige weg er naartoe was behoorlijk slecht en bestond soms alleen maar uit wat zand. We moesten hier een rivier oversteken met teveel auto's op een kleine ferry (zie de foto). Aangekomen bij het dorp heb ik een tuktuk (die heb je dus niet alleen in Azië) naar mijn hostel genomen. Het hostel was behoorlijk basis en had haast niks. De avonden bestonden uit kaarten met Fransen. Leuke hieraan is dat de Fransen totaal andere kaarten hebben dan de rest van de wereld. Zo kennen ze de aas niet maar hebben ze een 1. Overdag ben ik naar een grot gegaan waar je met een kaars naar binnen mag gaan. Daarna gezwommen bij de poelen en de waterval.

Het hoogtepunt van Guantamala was het beklimmen van een vulkaan. Om dit te kunnen doen ben ik eerst naar de stad Antiqua gegaan, een koloniale stad waarvan een gedeelte van de oude gebouwen al ingestort was door aardbevingen. Hier heb ik een handschoenen en een jas kunnen lenen voor de tocht naar de vulkaan. het was op de top rond de -3 graden, dus echt koud:)

In de ochtend zijn wij begonnen met het beklimmen van de vulkaan tot laat in de middag. Op ongeveer 3700 meter hoogte stonden onze tenten klaar en een kampvuur. Vanuit ons plekje bij het kampvuur hadden wij een geweldig uitzicht over de wolken en de bergen. Om het nog mooier te maken stond er een actieve vulkaan naast ons, welke om het half uur ontplofte. Ik kon het as in mijn gezicht voelen en in de nacht veel lava zien en rotsblokken zien vliegen. Rond 3 uur in de ochtend werden wij gewekt door onze gids en zijn we tot 4000 meter hoogte geklommen om daar de zon te zien opkomen. Het uitzicht was geweldig maar de tocht was vermoeiend. Niet iedereen in de groep had het gehaald en sommigen waren al eerder terug gegaan of bleven in de tent.

DSC04412_1

De dag na het klimmen ben ik samen met een Duitser die ik had ontmoet tijdens het klimmen van de vulkaan naar een van de mooiste meren gegaan. Bij het kratermeer Atitlan kon ik mooi uitrusten in een tent met uitzicht over het meer.

Vanuit het dorp ging 1x per dag een bus door de bergen naar San cristobal in Mexico. Vanuit San Cristobal zal ik langzaam terug gaan om op tijd weer naar Nederland te kunnen vliegen.

Guantamala was veel leuker dan ik had verwacht! Het is hier veel minder toeristisch. Nadeel is wel dat kinderarbeid hier heel normaal is. Overal zie je kinderen werken in winkels of op straat. Meer foto's zijn te vinden onder het kopje foto's, en een timelapse van de zonsopgang.

1. Jantje baas:
    5 december 2017
    Wat een avontuur!!
  2. Henk:
    5 december 2017
    Geweldig mooi die natuur daar.
    En zomaar een werkende vulkaan zien.