Duiken met haaien in Belize

29 november 2017 - Caye Caulker, Belize

Na een paar dagen in Guantamala zonder internet te hebben gezeten kan ik nu weer bloggen:)

Na een lange speedboottocht van Mexico naar Belize ben ik aangekomen bij het eiland Caye Caulker. Belize staat vooral bekend vanwege het duiken bij het 2e grootste rif van de wereld (na het Great barrier riff) en duiken bij de great blue hole. De sfeer op het eiland is heel anders, alles moet heel relax gaan. Als je hier als toerist te snel rondloopt roepen de locals: go slow! Iedereen op dit eiland kan Engels en auto's zijn niet toegestaan. vergeleken met Mexico is Belize veel duurder.

De eerste dag op het eiland heb ik een snorkeltoer geboekt. Snorkelen is hier al heel mooi! Veel kleuren en verschillende vissen. De 2e snorkelplek was een plek waar ze vanaf de boot eten in het water gooien. Daar komen dan veel roggen en nursesharks op af. Vervolgens mag je als toerist vanaf de boot tussen de haaien springen. De beesten zijn heel nieuwsgierig en komen heel dichtbij, ik heb ze zelfs kunnen aaien:)

De dag erna moest ik er om 5 uur uit om te duiken bij de great blue hole. Om daar te komen moesten wij eerst nog 2 uur varen. Op de boot waren ook 2 Nederlanders aanwezig, eentje zelfs uit Groningen. De eerste duik ging tot 40 meter tussen de stalagmieten en stalactieten. Terwijl wij daar duiken zie je af en toe wat haaien en schildpadden zwemmen die nieuwsgierig zijn. De 2e en 3e duik waren in de buurt van het blauwe gat. Vooral de 2e duik was erg mooi omdat de haaien daar heel dichtbij kwamen, waarschijnlijk door de cameralens. Tussen de duiken door gingen we naar een onbewoond eiland om te lunchen.

Deze murene vond de camera niet zo leuk:

Een nieuwsgierige haai:

Het eiland Caye Caulker staat ook bekend om de goedkope kreeft. Overal kan je hier kreeft eten voor weinig geld. Dus dat was elke avond kreeft eten:) Er waren ontzettend veel Nederlanders hier. Het eiland heeft zelf niet echt een mooi strand en is ook klein dus ben ik na een paar dagen richting Guantamala gegaan. Het vaste land van Belize is verder niet bijzonder.

image

1. Johanna Ploeger:
    30 november 2017
    Prachtig Casper, wat een schat aan herinneringen neem je mee naar Nederland.
  2. Reinout Huttenga:
    30 november 2017
    veel duurder, goedkope kreeft, weinig geld..... gelukkig ben je wel echt een Hollander gebleven :P.

Je bent zelf duur! ( zegt vic)

En hij heeft al getankt! ( bron: vic)
  3. Henk:
    5 december 2017
    prachtige foto"s Casper! wordt vervolgd...
    tot zondag!