De laatste dagen in Mexico

13 december 2017 - Schiphol, Nederland

San Cristobal

Eenmaal aangekomen in San Cristobal, Mexico was het al donker. Vanwege de ligging in de bergen was het ook koud in de nacht. In het hostel leerde ik een aantal Duitsers en een Nederlander kennen waarvan ik een nieuwe kaartspellen heb geleerd en naar de wijn bar ben gegaan. Wij hadden dezelfde reisroute waardoor ik ze later heb opgezocht op eiland Mujeres. In San Cristobal ben ik naar de Canyon van San Cristobal gegaan. In de Canyon leven krokodillen, apen en allerlei vogels nog in het wild. Met geluk heb ik ze allemaal gespot:)

Na een aantal leuke dagen in San Cristobal heb ik de nachtbus naar Merida genomen. De nachtbus is ideaal in Mexico om lange afstanden te overbruggen. Merida vond ik zelf niet zo bijzonder. Op een aantal oude koloniale gebouwen was er niet veel te doen. Ik wilde ook graag weer naar het strand dus ben ik naar eiland Holbox gegaan. Met een bus vol locals ging ik die kant op. Mensen lachen soms naar mij omdat ik te lang ben vergeleken met de gemiddelde Mexicaan.

DSC04452

Isla Holbox
Holbox is een behoorlijk groot eiland met veel lege stranden. In de zomermaanden komen hier veel mensen om te snorkelen met walvishaaien. Jammer genoeg was dit seizoen afgelopen in november. Het eiland was lekker rustig en samen met een Italiaan die ik had ontmoet in het hostel ben ik naar een punt gegaan waar je met flamingo’s kan vinden. Bij dit punt liep ook een rivier de zee in waar we krokodillen konden vinden. Dit punt werd mosquito point genoemd vanwege de hoeveelheid muggen. Zodra wij bij de rivier kwamen werd ik van alle kanten geprikt.

DSC04500

Isla Mujeres
Na Holbox ben ik naar een ander eiland gegaan, eiland Mujares. Dit eiland is in trek bij de Amerikanen en al helemaal volgebouwd met hotels. Overal liepen Amerikanen en kon je met dollars betalen. Vanaf het eiland kon ik de hotelzone uit Cancun zien. Dit eiland heeft wel de mooiere stranden van Mexico en omdat ik hier met de groep uit San Cristobal had afgesproken heb ik hier 2 nachten geslapen. Na een avondje gezellig stappen zijn wij uit elkaar gegaan. Ik ben terug gegaan naar Playa Del Carmen omdat het vlak bij het vliegveld lag  en ik nog wilde duiken met bullsharks.

Playa Del Carmen
De laatste dagen in Mexico bestonden uit duiken en strandhangen. In 1 straat stond mijn hostel, duikshop, een strand en een aantal restaurants. Twee maanden in het jaar komen de bullsharks naar deze kust waar veel duikers op af komen. De bullshark (stierhaai) wordt ook wel de bulldozer van de zee genoemd. Duiken met bullsharks was ook echt helemaal geweldig en een hele mooie afsluiting om terug naar Nederland te gaan (zie filmpje).

De vlucht naar New York was vertraagd. In New York lag er al sneeuw en moest ik langer wachten om het vliegtuig ijsvrij te maken. Iets later dan gepland stond ik na 5 weken weer in de kou in Nederland.

In 5 weken heb ik veel meegemaakt en het erg naar mijn zin gehad! De hoogtepunten van mijn reis door de landen Mexico, Belize en Guatemala zijn toch wel het duiken in the blue hole, duiken met de bullsharks en de vulkaan in Guatemala.

Tot de volgende bestemming:)

DSC04315

1. Henk:
    18 december 2017
    prachtig geschreven. Volgende keer weer doen!